2016. december 13., kedd

A FORGALMI vizsga menete

  • 15 perccel a vizsgakiírás időpontja előtt légy a vizsga helyszínén úgy, hogy nálad van a személyid vagy útleveled, és természetesen, ha már van jogsid, akkor az is.
  • A forgalomi vizsgád időtartama 60 perc, de ebből általában 10 perc a bemutatkozással és az adminisztrációval telik el.
  • Amikor sorra kerülsz, a bemutatkozáskor felveszik az adataidat.
  • A vizsgabiztos a vizsga ideje alatt "Minősítő lapon" értékeli a munkádat.
Először a "Biztonsági ellenőrzési feladatok"-at kell elvégezned.

1.) A rendszámtábla ellenőrzése:

Előírás
- Nézd meg (elől-hátul) megvannak-e, és jól láthatók-e a rendszámtáblák.
A hátsó rendszámtáblán a matrica meglétét és állapotát is ellenőrizd.

2.) A világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése:

Előírás
- Helyzetjelző lámpák: (elől-hátul) megnézed, plusz a rendszámtábla világítást.
Tompított fényszórókat: ellenőrizd (a műszerfalon a visszajelző színe zöld).
Távolsági fényszórókat: ellenőrizd, (a műszerfalon a visszajelző színe kék).
Mindkét oldalon ellenőrizd, az irányjelzők villogásainak számát (90±30/perc).
Az irányjelzők fényének színe kadmiumsárga. Ha villogások száma 90±30/percnél több, valószínűleg valamelyik irányjelző égő meghibásodott.
Féklámpa: ellenőrzés vagy segítő személlyel történik, vagy garázsajtóra, kapura rátolatva és az ezekről visszaverődé fényt a visszapillantó tükörből érzékeled.

3.) Gumiabroncsok ellenőrzése:

Előírás
- Az autót körbejárva, szemrevételezd, hogy puha-e, látsz-e rajta kidudorodást, szakadást, egyéb felületi sérülést, esetleg olajfoltokat. Ellenőrizd a futófelület barázdáinak mélységet, melynek 1,6 mm-nél nagyobbnak kell lenni. A gumi-abroncs az egész járművön azonos méretű és szerkezetű vagy (radiál) vagy (diagonál) lehet. Azonos tengelyen azonos mintázatúnak kell lennie az gumi- abroncsoknak. Ha az előírtnál nagyobb a légnyomás, akkor az abroncs közepe kidudorodik, ennél fogva a közepe kopik, mert csak a közepe érintkezik az úttal. Alacsony légnyomásnál a puhaság miatt, a gumi közepe benyomódik, így csak a gumi pereme érintkezik az úttal, ennél fogva csak a gumi két széle kopik. Ha a gumi egyik vagy másik széle, vagyis egyoldalúan kopik, akkor az a futómű hibájára vezethető vissza. A kagylós kopás pedig a lengés-csillapító hibájára utal.

4.) A kormányberendezés ellenőrzése:

Előírás
- A kormánymű holtjátéka a kormánykeréken mérve akkor jó, ha centiméterben mérve 2 - 4 cm, szögben mérve 5 - 15° közé esik. A holtjáték ellenőrzésekor finoman jobbra-balra mozgasd meg a kormánykereket mindaddig, míg a hozzád közelebb eső, vagyis a baloldali első kerék megmozdul. A szervo-kormányt járó motornál ellenőrizd. Ha kormánykerék mozgatáskor a kormány recseg, akkor az a kormánymű hibáját jelenti.

5.) A fékberendezés ellenőrzése:

Előírás
- Az üzemifék – lábfék – ellenőrzéskor a fék akkor jó, ha a teljes pedálút felső harmadában felkeményedik. Egyértelműen hibás a fék akkor, ha a teljes pedálútnak csak a 2/3-nál keményedik fel. Ha ezt tapasztalod, akkor az azt jelenti, hogy elkoptak a fékbetétek. Ha csak a többszöri pedál-pumpálásra keményedik fel a fék, "belevegősödött" a fékrendszer. Abban az esetben, ha a fékpedál folyamatos taposáskor, kis ellenállással, de benyomható a pedál, akkor valahol elszivárog a rendszerből a fékfolyadék. Amennyiben a fékpedál ellenállás nélkül "beesik" a láblemezig ez azt jelzi, hogy elfolyt, elszivárgott a fékrendszerből a fékfolyadék.
A kézifék – rögzítőfék – ellenőrzéskor a fék akkor jó, ha a fékkar behúzásakor a kattanások száma 3 - 6 közé esik. A rögzítő-féknek a (fékkar felsőállásában) az autót 20%-os lejtőn meg kell tudni tartania.

A biztonsági ellenőrzési feladatok után kimentek a forgalomba

Még mielőtt elindulnál (úgy ahogy azt tanultad)
Előírás
- Győződj meg az ajtók bezártságának állapotáról, majd
- A kormányhoz és a pedálokhoz képest állítsd be a vezetőülést, illetve
- Ezt követően a tükröket is (külső-tükör, belső-tükör).
- Csatold be a biztonsági övet, indítsd be a motort.
- Járó motornál - S I K K - kapcsold az egyes Sebességi fokozatot,
- Irányjelezz, és Körültekintés közben enged ki a Kéziféket.
- Az elindulásod akkor szabályos, ha (S I K K)-sen indulsz!

Elindulás, gyorsítás

Előírás
- A járművel egyenletesen, a szükséges jelzőberendezéseket, kezelőszerveket az előírásoknak megfelelően használva, körültekintően indulj el.
- Indulás előtt a külső visszapillantó tükörből valamint a holttér ellenőrzésével győződj meg az elindulás veszélytelenségéről.
- A járdaszegély (úttest széle) mellől kezdett elinduláskor az úttesten haladó járművek számára elsőbbséget kell biztosítanod.
- Az úttestre várakozóhelyről, kapukijáróból kihajtáskor az úttesten haladó járműveken kívül a gyalogosoknak (kerékpárúton haladóknak) is elsőbbséget kell adnod. Irányjelezz a forgalomba való bekapcsolódás irányának megfelelően.
- Kézifékkel rögzített járművel való elinduláskor a kéziféket úgy kell kiengedned, hogy a jármű hátragurulása az 50 cm-t ne haladja meg.
Hibavonalat kapsz,
  • ha biztonsági övet nem csatoltad be,
  • ha a pedálokat, a kormányt és a kéziféket nem összehangoltan kezeled,
  • ha a járművel nem egyenletesen gyorsítva indulsz el,
  • ha nem a forgalmi helyzetnek megfelelően (lassan, vagy "erőszakosan") indulsz,
  • ha a világítást (szükség szerint) nem kapcsolod be
Mit kérhet a vizsgabiztos a közúti forgalomban a manőverezési feladatokból:
A 9 manőverezési feladatok (M1-M9) közül a vizsgabiztos az által "Minősítő lapon" előzetesen kijelölt 4 feladatot kell sikeresen végre hajtanod.
- egyet az előremenetben történő a 90º-os parkolási manőverek közül (M1- M2),
- egyet az hátramenetben történő a 90º-os parkolási manőverek közül (M3-M4),
- egyet a párhuzamos parkolási manőverek feladatai közül (M5-M6),
- egyet a megfordulási manőverek feladatai közül (M7-M9).
Ezeket a feladatokat a tantermi záró vizsgán "Mit, hogyan kell tudni a vizsgákon" az elméleti animációs programon belül, valamint a vezetésoktatása során gyakorlati feladatként fogod megtanulni.
Mit, hogyan kell tudnod a manőverezési feladatokból:
M1 - Beállás jobbra előre 90º-os szögben, majd visszatolatás a szemközti sávba
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékodat jelezve, megfelelő körültekintéssel előremenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba kell nézned, közben előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd hátramenetben balra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M2 - Beállás balra előre 90º-os szögben, majd visszatolatás a szemközti sávba
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, a balra kanyarodási szándékot jelezve, megfelelő körültekintéssel előremenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a jármű mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd hátramenetben jobbra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtanod (2 hibavonal).
M3 - Beállás várakozó-helyre jobbra hátra 90º-os szögben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékodat jelezve, megfelelő körültekintés után indulj el hátramenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd manővered helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben balra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M4 - Beállás várakozó-helyre balra hátra 90º-os szögben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, balra kanyarodási szándékod jelezve, megfelelő körültekintés után indulj el hátramenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben jobbra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
  • ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M5 - Parkolás úttal párhuzamosan előremenetben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően helyezkedjen el.
- A várakozó járművek között a távolság kb. 12-15 méter legyen.
- A helyes várakozási pozíció eléréséhez szükséges esetén tolatással korrigáld a járműved helyzetét.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben kiállva, a megfelelő oldalra irányjelezve haladj tovább.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 30 cm-nél nagyobb az oldaltávolság a járdaszegélytől,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
  • ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M6 - Parkolás úttal párhuzamosan hátramenetben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A várakozó járművek között a távolság ne legyen több 7 méternél.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manővered helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladj tovább.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a parkolás után 30 cm-nél nagyobb az oldaltávolság a járdaszegélytől,
  • ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
  • ha a második javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M7 - Megfordulás hátramenet közbeiktatásával ("Y" megfordulás)
Előírás
- A feladat végrehajtásának helyét úgy kell megválasztanod, hogy mindkét oldalon megfelelő hosszúságú járdaszegély legyen, és egyszeri hátramenettel meg tudjál fordulni.
- A menetirány szerinti jobb oldalon elindulási szándékodnak megfelelően irányjelzés és körültekintés után indulj el, finom sebességtartással kormányozz a bal oldali szegély felé, majd indulj el hátramenetben a járművedet jobbra kormányozva a másik járdaszegély felé addig, ahonnan a megállás után előre indulva, balra kormányozva, a megfordulást be tudod fejezni.
- Megforduláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, és előre-hátra. valamint oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manővered helyességét.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a második javítással sem sikerült a feladatot végrehajtanod (2 hibavonal).
M8 - Megfordulás egy ívben ("U" megfordulás)
Előírás
- A feladatot olyan helyen kell végrehajtanod, ahol az úttest kellően széles az egy ívben történő megforduláshoz.
- A járműveddel a menetirány szerinti jobb oldalon megfelelően és szabályosan elhelyezkedve jelezd megfordulási szándékod, körültekintés után induljon el, finom sebességtartással, egyenletes kormányzással fordulj meg egy ívben tolatás, illetve megállás nélkül.
- Megforduláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manővered helyességét.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a második javítással sem sikerült a feladatot végrehajtanod (2 hibavonal).
M9 - Megfordulás saroktolatással
Előírás
- A feladat végrehajtásánál olyan helyen kell a megforduláshoz visszatolatnod, ahol az úttest szélén járdaszegély vagy egyéb szegély van.
- A feladat végrehajtható útkereszteződésben, kapubejáróban történő visszatolatással is.
- A meghatározott szélességű úttest (útszakasz) menetirány szerinti jobb oldalán tetszőlegesen választott helyről, jobbra kanyarodási szándékodat jelezve, körültekintés után indulj el hátramenetben a járműveddel.
- A szükséges iránymódosításokkal haladj hátramenetben a járdaszegély vonalvezetését követve úgy, hogy az útkereszteződésbe történő visszatolatás esetén a betorkolló út menetirány szerinti jobb oldalán maradj.
- A betolatást követően balra – a megfelelő forgalmi sávba – kanyarodva haladj tovább.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
  • ha javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).

Haladási sebesség megválasztása

Előírás
- A járművel a forgalomba való bekapcsolódás után a megfelelő sebesség-fokozatokat használva egyenletesen és dinamikusan gyorsítva vedd fel a forgalom ritmusának megfelelő sebességet, de soha ne lépd túl az adott járműre és az adott útvonalra megengedett legnagyobb sebességet.
- Vedd figyelembe a forgalmi, időjárási, látási és az útviszonyokat, továbbá a jármű sajátosságait. Az igénybe vett úttest méretei, burkolata, útburkolati jelek, jelzőtáblák, jelzőfények, villamos sínek figyelembe vételével ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét. A körülményektől függően mindig olyan sebességet válassz, hogy a jármű mozgása a közlekedés többi résztvevőjében ne keltsen bizonytalanságot cselekvési szándékodat illetően. Tarts biztonságos követési- és oldaltávolságot.
- Vezetés közben a kezelő és irányító berendezéseket a forgalmi helyzetnek, az elvégzendő manővernek megfelelően összehangoltan kezeld. Érzékeld a pedálokra gyakorolt erők hatását, azokat szükség szerint tudj módosítani.
- Fel- és visszakapcsoláskor a tengelykapcsoló pedált csak a "gázelvétel" után nyomd be és azután válts sebességet. Az indító fokozat kapcsolása után a tengelykapcsoló pedált lassabban csúsztatva enged fel, és ezzel egy időben fokozatosan adj gázt, míg a magasabb fokozatok kapcsolásakor ezt a mozgást gyorsabban végezd el, ügyelve arra, hogy a fokozat kapcsolása után a motor ne rángasson.
- Sebességváltáskor a járművel ne térj el a szándékolt haladási irányodtól.
- A járműveddel az útkereszteződéseket olyan sebességgel közelítsd meg, hogy a helyzet gyors felismerésével eleget tehess elsőbbségadási kötelezettségednek, és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévessz meg, valamint szükség esetén meg is tudj állni.
- Főútvonalon, vagy védett útvonalon haladva az útkereszteződésnél körül-tekintéssel kell vezetned, felkészülve arra, hogy esetleg lassítani és fékezni kell, vagy irányváltoztatást kell végezni, a főútvonalra vagy védett útvonalra kihajtó jármű miatt.
- Egyenrangú utak kereszteződésénél az út beláthatóságától függően fékezz, kapcsolj vissza, és ha indokolt tovább fékezve (cm sebességgel, csúsztatott tengelykapcsolóval) haladj úgy, hogy eleget tehess az elsőbbségadási kötelezettségednek. Ellenőrizd a balról érkező forgalmat is, hogy az onnan érkező járművet, valamint a közlekedő szándékát is felismerhesd.
- Kijelölt gyalogos átkelőhely közelében, valamint ahol a gyalogosok közlekedésére számítani lehet, a járművel úgy haladj, hogy meg tudj győződni arról, hogy közlekednek-e ott gyalogosok, vagy várható-e, hogy a jármű odaérkezéséig az úttestre lépnek. Szükséges mértékben csökkentsd a sebességet (fékezz, ha szükséges kapcsolj vissza, és fékkészenlétben tartva a fékpedál felett a lábat), figyeld a gyalogosokat, ha indokolt, további lassítással vagy megállással tegyél eleget elsőbbségadási kötelezettségednek. A jármű mozgása legyen összhangban elsőbbségadási szándékoddal.
Hibavonalat kapsz,
  • ha indokolatlanul és rendszeresen magas fordulatszámon működteted a motort,
  • ha felkapcsolásoknál nem gyorsítod fel eléggé a járművet, a motor rángat,
  • ha a visszakapcsoláskor nem a haladási sebességnek megfelelő sebességi fokozatba kapcsolsz,
  • ha nem a forgalmi viszonyoknak megfelelően gyorsítsz, lassítsz, vezetésed "darabos",
  • ha nem törekszel a forgalmi, időjárási, látási és útviszonyoknak, a jármű és a rakomány sajátosságainak megfelelő sebesség megválasztására (indokolatlanul lassan haladsz),
  • ha a követési távolságot helytelenül választod meg,
  • ha az álló járművek mellett túl közel haladsz.

Nyomtartás, irányváltoztatás, kanyarodás

Előírás
- A járművel a számodra megadott útszakaszon az arra vonatkozó közlekedési szabályok figyelembevételével, a jobbra tartás szabályát ésszerűen alkalmazva, továbbhaladási szándékodnak megfelelő nyomvonalon haladj. A lehetséges mértékben tartsd be a jobbra tartási kötelezettséget (az út szélén várakozó járművek közé ne hajts be, mellettük lehetőleg legalább "ajtónyitásnyi" oldaltávolságot tarts).
- A választott forgalmi sávon belül a forgalom ritmusát vedd fel. Mozgásod, nyomtartásod mindig legyen összhangban a cselekvési szándékoddal.
- Cselekvésed legyen előrelátó, kísérd figyelemmel a forgalom többi résztvevőjét (mögöttes forgalmat is), azok mozgását, illeszkedj be a kialakult forgalom rendjébe.
- A sávváltoztatásokat irányjelzéssel, kellő körültekintés mellett (a mögöttes és az igénybe veendő sáv forgalma, és a jármű melletti forgalom figyelésével), a megfelelő sebesség megválasztásával határozottan kell végrehajtanod.
- A kikerülést, előzést kellő körültekintés után, ha az irányváltoztatással is jár, akkor a megfelelő irányjelzést alkalmazva, megfelelő szögben kihúzódva, határozottan hajtsd végre. Az előzendő jármű mellett, illetve a kikerülendő álló jármű, vagy egyéb akadály és a gyalogosok mellett biztonságos oldaltávolságot tarts.
- A biztonságos oldaltávolság megválasztásakor vedd figyelembe a saját és a közlekedési partnerek járműveinek sebességét, az úttesten haladó gyalogosok mozgását, a járművek menettulajdonságait és egyéb jellemzőit (pl. pótkocsis szerelvény, állati erővel vont jármű, egy nyomon haladók, stb.), az út-, időjárási és látási viszonyokat (síkos, sáros, gödrös út, oldalszél, stb.).
- A kanyarodásokat a kanyarodás szabályainak betartásával, a közúti jelzések figyelembe vételével hajtsd végre. Kanyarodási szándékodat kellő körültekintés után előbb irányjelzővel jelezd, és csak azután fékezz, illetve készülj fel a manőverre. Ha előzetesen nem kötelező megállni, fékezés után kapcsolj vissza, a motorféket kihasználva, szükség szerint tovább fékezve, és csak akkor gyorsíts ismét, ha meggyőződtél a kanyarodás veszélytelenségéről. Vedd figyelembe az útkereszteződés és a járművednek (más járműveknek) is a jellemzőit.
- Kanyarodáskor a kormánykereket folyamatosan, ha szükséges egymást váltó kezekkel a kanyar ívének és a jármű sebességének megfelelően forgasd. Ha a forgalmi helyzet úgy kívánja, hogy csak nagyon lassan pl. (cm-menettel lehet) haladni, akkor a tengelykapcsolót csúsztatva közlekedj.
- Útkereszteződés előtt a forgalmi rendet figyelembe véve a kanyarodási szándékodnak megfelelően sorolj be. Ha a besorolás irányváltoztatással (sávváltoztatással) jár, azt az ide vonatkozó szabályok betartásával hajtsd végre.
Hibavonalat kapsz,
  • ha kormányfogásod bizonytalan, merev, helytelen,
  • ha jobbra tartás okán a parkoló járműveket "szlalomozva" kerülgeted,
  • ha a kanyarban szakaszosan kormányzol, szabályos területen, de helytelen íven kanyarodsz,
  • ha irányváltoztatás előtt – amikor azt semmi nem indokolja – előbb fékezel, és csak azután irányjelezel,
  • ha a mögöttes forgalmat nem rendszeresen (csak a manőverek alkalmával) ellenőrzöd,
  • ha a járműved melletti forgalmat nem kíséred figyelemmel,
  • ha előzéskor, kikerüléskor hirtelen kormánymozdulattal (meredeken) húzódsz ki,
  • ha az előtted lévő akadályt nem veszed kellő időben észre,
  • ha a jobbra vagy balra kanyarodásra kínálkozó alkalmat nem használod ki,
  • ha a besorolást késve, de egyébként szabályosan hajtod végre,
  • ha nem a továbbhaladási szándékodnak megfelelően sorolsz be, de az útadat a besorolás szerint szabályosan folytatod.

Helyzetfelismerés, közúti jelzések figyelembe vétele, jelzések adása

Előírás
- Ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét, a rá vonatkozó közúti jelzéseket és azoknak megfelelően közlekedj.
- Útkereszteződéshez közeledve tudnod kell, hogy haladási irányának megfelelően mi szabályozza az áthaladási elsőbbséget, a besorolást, a jobbra, vagy balra bekanyarodást.
- A helyzet gyors áttekintésével győződj meg arról, hogy ki és hogyan (lassítással, vagy megállással) kötelezett az elsőbbségadásra.
- Elsőbbséggel rendelkező útvonalon, az útkereszteződés felé haladva fel kell ismerned az elsőbbségi viszonyát ("Főútvonal" illetve az "Útkereszteződés alárendelt úttal" jelzőtábla).
- Az elsőbbségről lemondhatsz, ha ezzel a forgalom többi résztvevőjének segíteni tudsz. Le kell mondanod az elsőbbségről minden olyan esetben, amikor balesetveszélyt, vagy balesetet kell megelőzni, illetőleg elhárítani.
- Ha az útkereszteződésben jelzőlámpás forgalomirányítás van, vagy a forgalmat rendőr irányítja, akkor annak jelzéseinek megfelelően kell cselekedned.
- Ha a forgalmat fényjelző készülékkel irányítják, a zöld jelzésnél győződj meg arról, hogy az áthaladási, kanyarodási lehetőség valóban biztosított-e.
- Tudnod kell, hogy mi a különbség a kör-, és a nyíl alakban világító zöld jelzés, valamint a kiegészítő fényjelzés között, mi a teendőd jobbra és balra kanyarodás esetén.
- A fényjelző készülék sárga jelzésére a járműveddel állj meg, ha a jelzést féktávolságon kívül kapod, és ha a kereszteződés előtt biztonságosan meg tudsz állni. Ha a sárga jelzést féktávolságon belül kapod, törekedj a kereszteződés mielőbbi elhagyására.
- A fényjelző készülék piros jelzésére állj meg.
- Piros-sárga jelzés esetén járművével a kereszteződéshez közeledve – a közlekedési partnerek mozgását is figyelve – sebességét tartva (esetleg csökkentve) várd meg a zöld jelzést, és ha lehet megállás nélkül folytasd utadat. Álló jármű esetén készülj fel az indulásra, hogy zöld jelzésre egyenletesen, rángatás-mentesen, gyorsítva tudj elindulni.
- A fényjelző-készülék villogó sárga jelzésénél fokozott óvatossággal és körültekintéssel közelítsd meg járműveddel a veszélyes helyet, vagy útkereszteződést. A veszély jellegétől függően cselekedj, készülj fel az esetleges megállásra is!
- A kereszteződésben, ha a forgalmat nem rendőr és nem is fényjelző készülék irányítja, akkor a közúti jelzőtáblák az irányadóak, vagy az egyenrangú utak kereszteződésére vonatkozó szabályok a meghatározóak. Ha az útkereszteződés előtt "Állj! Elsőbbségadás kötelező" tábla van elhelyezve, akkor megállásra felkészülten kell a kereszteződést megközelítened.
- Útkereszteződés esetén meg kell állni a kötelező megállás helyét jelző vonalnál (a vonal előtt), annak hiányában az útkereszteződésbe való behajtás előtt. A keresztező jármű forgalom elsőbbségének biztosítása után kellő körültekintéssel kell elindulnod.
- Meg kell győződnöd arról, hogy a védett útvonalon haladnak-e járművek és elsőbbségüket – szükség esetén – ismételt megállással is meg kell adnod. A kötelező megállás helyét jelző vonal hiányában ott kell megállnod, ahonnan a keresztező forgalmat már látod, de nem zavarod (illetőleg akadályozod), és az elsőbbség megadása után biztonságosan folytathatod utadat.
- Ha az útkereszteződés előtt "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van elhelyezve, akkor a kereszteződést úgy kell megközelítened, hogy a keresztező járműforgalom és a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen haladó gyalogosok számára – ha kell megállással is – elsőbbséget tudj adni.
- Kijelölt gyalogos-átkelőhely felé a járműveddel úgy haladj, hogy szükség esetén megállással is biztosítani tudd a gyalogosok elsőbbségét, és e tekintetben őket a járműved sebességével ne téveszd meg. A kijelölt gyalogos átkelőhelyen való áthaladáskor, illetve a megállás utáni elinduláskor a gyalogosok és a jármű között – a gyalogosok folyamatos haladására számítva – mindig kellő és biztonságos távolság legyen. Fokozott figyelemmel kísérd mozgásukat, magatartásukat, és csak akkor gyorsíts, ha a kijelölt gyalogos átkelőhelyet, a "gyalogosok vonalát" elhagytad.
- Útkereszteződésben való kanyarodás közben adj elsőbbséget az azon úton áthaladó gyalogosok számára ott, azon az úton, amelyre a járműveddel kanyarodsz.
- A járműveddel vasúti átjáróhoz közeledve, annak jellegétől és beláthatóságától függően a vonatkozó jogszabályok figyelembe vételével csökkents a sebességet, fénysorompó esetén a villogó fehér jelzésnél is csak azután hajts rá a vasúti átjáróra, ha az áthaladás veszélytelenségéről meggyőződtél.
- Alkalmazd a jármű kivilágítására vonatkozó előírásokat.
- Az irányjelző működéséről az ellenőrző lámpa (hang) segítségével kell meggyőződnöd, majd figyelni, hogy azt mások is észrevették-e, és a jelzésedre megfelelő módon reagáltak-e.
- Ha az elsőbbségéről lemondasz, a járművel úgy mozogj, hogy annak sebessége összhangban legyen az elsőbbségadási szándékoddal. Észre kell venned a közlekedő társak hang-, fény-, illetve kézjelzését.
Hibavonalat kapsz,
  • ha a kereszteződés előtt – a körülményekhez képest – túlságosan távol kezded a járművet lassítani,
  • ha a közlekedési helyzetet lassan vagy későn ismered fel,
  • ha a helyes besorolás után elsőbbségadás, vagy manőver céljából nem ott állsz meg a járműveddel, ahonnan a forgalmi helyzetet felismerhetnéd,
  • ha a közúti jelzésekre kissé késve, de egyébként helyesen reagálsz,
  • ha a piros-sárga jelzésnél nem készülsz fel az indulásra,
  • ha a tilos jelzésnél benyomott tengelykapcsoló pedállal, sebességi fokozatba kapcsolva állsz a járműveddel,
  • ha a járdán lévő gyalogosokat az úttestre "csalogatod",
  • ha kissé késve (vagy idejekorán), de egyébként nem félrevezetően irányjelzel,
  • ha nem kellő ideig – rövid ideig – adsz irányjelzést,
  • ha nem győződsz meg arról, hogy jelzéseidet észlelték-e a közlekedő társak,
  • ha a közlekedők jelzéseire nem megfelelően reagálsz,
  • ha a mögöttes és a járműved melletti forgalmat nem rendszeresen figyeled,
  • ha a járművek kivilágítására vonatkozó előírásokat helytelenül alkalmazod.

Lassítás, megállás

Előírás
- A járművet mindig az út-, látási- és forgalmi viszonyoknak megfelelően lassítsd. A lassítást gördülő fékezéssel hajtsd végre. Ha szükséges, használd a motorféket. Tartsd be a lassítás (megállás) helyes technikai sorrendjét, amely nem más, mint fékezés, majd ha szükséges a tengelykapcsoló pedál benyomása, "finom" megállással. A forgalomból való "kiálláskor" kellő körültekintés mellett kapcsold az irányjelzőt, és csak ezután kezdj fékezni.
Hibavonalat kapsz,
  • ha megálláskor a motort lefullasztod,
  • ha a fékpedált nem kellő erővel nyomod, a fékerőt nem vagy képes módosítani,
  • ha a lassításod nem egyenletes,
  • ha nem megfelelő az irányjelzésed és fékezésed sorrendje,
  • ha megállás előtt "üresbe" kapcsoltad a sebességváltót ("üresben" gurulsz).

Forgalmi körülmények között elvégzendő egyéb feladatok

Előírás
- Jármű sajátosságaitól függően végezd el az adott manőverezési feladatokat.
- A közúti közlekedés szabályainak betartása mellett – a manővertől függően – közlekedés más résztvevőinek legfeljebb a zavarásával, illetve szükség esetén a rövid ideig történő akadályozásával lehet a feladatokat végrehajtanod.

Forgalmi szabályok gyakorlati alkalmazása

Előírás
- Kísérd figyelemmel és tartsd be a közlekedés általános rendelkezéseit a közúti jelzéseket, a járműközlekedésre vonatkozó szabályokat ismerd, tudd a gyakorlatban alkalmazni, és azoknak megfelelően közlekedj.
- A vizsgabiztos itt fogja értékelni, minősíteni azoknak a szabályoknak megfelelő műveletek, vagy manőverek végrehajtását, amelyek a korábbi minősítési pontoknál nem szerepeltek.
- Az értékeléskor a konkrét helyzetekben elkövetett hibákat, a pontatlanul vagy helytelenül végrehajtott műveleteket, manővereket a szabálytalanság mértékétől függően fogja mérlegelni.
Ha figyelmesen olvastad a forgalmi vizsga koreográfiai szabályait, akkor eddig azt tapasztald, hogy a hibavonalak jegyében vétettél (ha egyáltalán vétettél), de az alábbi vétségek, tévedések esetében már sikertelen a forgalmi vizsgád,
  • ha közlekedési szabályokat sértesz,
  • ha a KRESZ szerinti ellenőrzést nem vagy képes elvégezni,
  • ha veszélyhelyzetet teremtesz, vagy balesetet okozol,
  • ha a feladatokat a 3. javítás után sem vagy képes megfelelő módon végrehajtani,
  • ha az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztod,
  • ha az irányjelzést vagy a körültekintést mulasztasz el,
  • ha a haladási iránnyal ellentétes irányba 50 cm-t elgurulsz,
  • ha balesetveszélyes manővered miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia,
  • ha figyelmedet a jármű technikai kezelés elvonja a forgalomtól,
  • ha sebességváltások közben elrántod a kormányt, vagy
  • ha a haladási irányától hagyod eltérni a járművet (nem tartod a nyomvonalat),
  • ha nem tudod felvenni a forgalom ritmusát,
  • ha akadályozod a forgalmat, vagy
  • ha a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan haladsz,
  • ha rendszeresen kis követési távolságot tartva, zavarod az előtte haladót,
  • ha a sebességed megtévesztő az elsőbbségadáskor,
  • ha az egyenrangú útkereszteződésbe nem kellő óvatossággal hajtasz be,
  • ha az elsőbbségadásnak nem tudsz eleget tenni (fékkészenlét hiánya),
  • ha durva fékezéssel állsz meg az úttesten áthaladó gyalogosok előtt,
  • ha gyorshajtást, vagy relatív gyorshajtást követsz el,
  • ha nem vagy képes folyamatosan kormányozva irányítani a járművet,
  • ha elveszted a jármű feletti uralmadat,
  • ha a járművel felhajtasz a járdára, járdaszegélyre, útpadkára,
  • ha kanyarodáskor indokolatlanul benyomod a tengelykapcsoló pedált,
  • ha indokolatlanul vagy szabálytalanul áttérsz a menetirány szerinti baloldalra,
  • ha a besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtod végre,
  • ha az útkereszteződésben nem követed a forgalmi sávodat,
  • ha elsőbbségadási kötelezettségednek nem tesz eleget,
  • ha a közlekedési helyzetet nem ismered fel,
  • ha nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedsz,
  • ha nem megfelelően reagálsz a gyalogosok viselkedésére,
  • ha a forgalmi helyzetekről nem tájékozódsz kellő időben (figyelmetlen vagy),
  • ha rendszeresen akadályozod a forgalmat,
  • ha megtévesztő az irányjelzésed,
  • ha a megkülönböztető jelzést használó járművet nem veszed észre, vagy
  • ha arra nem megfelelően reagálsz,
  • ha rendszeresen hirtelen, blokkolva fékezel (a lassulást nem érzékeled),
  • ha képtelen vagy egyenletes lassításra,
  • ha a fék- és tengelykapcsoló pedált nem a megfelelő sorrendben működteted,
  • ha várakozás céljából történő megálláskor nem húzod be a kéziféket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése